ChentaQasehDia

Daisypath Anniversary tickers

Adli lOves susu Ibu

Lilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, April 29, 2009

pOk su maT


tangan berbalut lagi

pagi semalam aku pergi ke Tanah Merah, Kelantan untuk ubatkan tangan aku yang tak berape nak elok lagi ni. sampai2 je lepas zOhOr, dah ramai dah kat rumah pOk su maT, bOmOh patah yang terkenal kat area ni. sesi mengubat dimulakan dengan mendiagnOsis penyakit. mula2 pOk su suruh aku duduk berlunjur depan dia dengan tangan kena letak atas paha. lepas tu, kedua2 ibu jari kaki aku ditekan n pOk su pOn kate kenape tangan awak tu nampak bengkOk macam susuh ayam je? die tanye jugak sebelum ni apa rawatan yang aku dah buat? katenye kenape la dOktOr ni bengap sangat. dah la simen tak betul pastu bile dah jadi macam ni disuruhnye pulak aku pOtOng tulang sebelah satu lagi..

then..aku diberi minum segelas air penawar sebelum dia betulkan kedudukan tulang tangan aku. kendian tangan aku dibalut ngan ubat akar2 kayu. rasanya panas tp selesa. diOrang ade gak bekalkan aku ngan seplastik air untuk diminum kalO2 bengkak, rasa panas, gatal dll. pantangye adalah tak bOleh terkena air n tak bOleh makan timun batang serta kacang panjang selama tempOh berubat. ari ahad depan kena pergi sana untuk buka balutan.

antara lain tips yang pOk su maT bagi Orang yang mengalami masalah sakit sendi ialah:
1. jangan guna minyak angin/minyak panas dsb untuk menggOsOk.
2. minum air mutlak cth. air sungai, air telaga, air hujan.
3. balut bahagian sendi yang sakit dengan kain yang dibasahi air mutlak. Insyaallah rasa sakit akan berkurangan.

ni sebenarnya kali kedua aku berubat cara kampung tapi kali pertama aku tengOk rumahnya ramai dengan pengunjung dan siap jadual rawatan lagi. lepas diubat Oleh pOk su maT, alhamdulillah kurang sikit rasa sakit kat tangan aku. selalu tu time aku takde buat ape2 mesti jari2 aku jadi lurus, keras je tapi ni rasa lembut, senang nak digerakkan. harap2 dengan izin Allah sembuh la tangan aku ni. aminnn...

1 comment:

  1. so skrg ni... tgn awk dah oke. Cuma sy nk tnya, camne bacaan yg die baca tu betol ke tak? curiga ke tak? Sbb smlm ayah saya gi kt situ gak. Tp, abg dgn akak ipar sy cam tak bape stuju sgt. sbb ade ayat2 yg die baca mcm tak jelas sgt. pastu, mcm ade bau2 busuk. diorang cam nak termuntah. Boleh contact sy untuk further details. mamaneeya@gmail.com

    ReplyDelete